Gurkmeja är en av de mest populära kryddorna i världen. Den är känd för sin vackra gula färg.

Gurkmeja används ofta i curry och tillsätts också ofta i den mat vi äter. Men visste du att det också finns många hälsofördelar med gurkmeja? I den här artikeln går vi igenom några anledningar till varför du bör äta mer gurkmeja.

Vad är gurkmeja?

Gurkmeja är en krydda som tillverkas av roten från en växt som kallas Curcuma longa. Den har använts i tusentals år i Indien som läkemedel. Dess gula färg kommer från det naturliga pigmentet kurkumin. 

Den odlas i Australien, Taiwan och i delar av Afrika. Även om gurkmeja länge har använts för att färga kläder, papper och trä, används den främst i matlagning och som örtmedicin.

Det aktiva ämnet i gurkmeja kallas curcumin, eller kurkumin på svenska.

Vad är gurkmeja?

Gurkmejans historia

Man tror att gurkmeja ursprungligen kommer från Indien och har använts i cirka 4000 år. Det är en av de äldsta medicinalväxterna i världen. Den beskrevs för första gången i Vedas, de gamla hinduiska skrifterna. Den första kända användningen av gurkmeja var av ayurvedafolket. De använde den för att behandla sår, hudproblem och infektioner. 

Till Kina tros den ha kommit någon gång år 700 e.Kr. och man tror att äventyraren Marco Polo var den förste som förde växten till Europa. 

Hur ser gurkmeja ut?

Vi förknippar vanligtvis gurkmeja med den gula krydda vi köper i snabbköpet. Men sanningen är att gurkmeja också kan hittas i naturen som en vacker blommande växt. Växten kan bli upp till en meter hög och blommorna är i orange färg eller gula. Det mest värdefulla gömmer sig under jord då det är roten på blomman som används som läkemedel och till mat.

Roten liknar ingefära i formen men är mycket mindre. Det yttre skiktet är brunt i färgen och knöligt precis som ingefäran. Rotens insida är däremot orange.

Hur smakar gurkmeja?

Gurkmeja har en lätt bitter och pepprig smak. Den skiljer sig mycket från smaken hos andra kryddor. Ibland beskrivs den som jordig och dessutom är lukten av gurkmeja ganska stark. Du kan använda gurkmeja i din matlagning och den ger rätterna en härlig gul färg.

Vad är gurkmeja bra för?

I Indien betraktas gurkmeja som en superfood och det är en underbar krydda att lägga till i maten. Den har länge använts i indisk matlagning. Kryddan har använts för att behandla matsmältningsproblem, infektioner och cancer. Den sägs också ha många medicinska fördelar. Kurkumin är den aktiva ingrediensen i gurkmeja som ger den dess färg och smak. 

Vad säger forskningen?

Studierna om gurkmeja och särskilt kurkumin och deras hälsofördelar är många. Som alltid ska man ta alla mirakelkurer med en nypa salt. Det finns många obesvarade frågor kring gurkmeja och dess effekter på hälsan som kräver mer forskning.

Låt oss ta en titt på forskningen om gurkmeja och kurkumin och se vad de säger om dess effekter på olika sjukdomar, inklusive cancer, diabetes, Alzheimers och andra sjukdomar.

Det finns många hälsofördelar med gurkmeja

Nio hälsofördelar med gurkmeja

1. Gurkmeja stärker ditt immunförsvar

Gurkmeja kan stärka ditt immunförsvar och förebygger förkylning och influensa. Forskning har visat att gurkmeja kan stärka kroppens försvar mot virus och bakterier. Gurkmeja kan också hjälpa till att behandla infektioner i urinvägarna. Studier har visat att en tesked gurkmejapulver som tas dagligen kan förkorta längden på en förkylning eller influensa. 

2. Gurkmeja minskar inflammation

Inflammation är viktig eftersom den hjälper kroppen att bekämpa infektioner och är till stor hjälp i läkningsprocessen. Forskning har dock visat att kronisk inflammation kan leda till många olika sjukdomar som hjärtsjukdomar, Alzheimers sjukdom och cancer.

Studier har visat att gurkmeja kan minska inflammation i kroppen. Den anses ha antiinflammatoriska egenskaper, vilket innebär att den kan bidra till att minska symtomen på sjukdomar som artrit. Curcumin visade sig faktiskt i två olika studier vara nästan lika effektivt som kommersiella läkemedel. 

3. Gurkmeja är bra för blodcirkulation & hjärta

Det finns även många vetenskapliga studier som visat på gurkmejans förmåga att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar. Gurkmeja är bra för hjärtat eftersom det kan bidra till att öka blodflödet till hjärtat och förbättra hjärtmuskelns funktion. Läs även om hur D-vitamin kan vara bra för ditt hjärta

Försämrad funktion i blodkärlens väggar är en vanlig orsak till åderförkalkning. Därför kan metoder som förhindrar eller minskar detta bidra till lägre dödlighet i hjärtsjukdomar. Studier har visat att regelbunden konsumtion av gurkmeja eller regelbunden fysisk aktivitet motverkar dessa problem. Gurkmeja är alltså ett utmärkt komplement till regelbunden träning.

4. Kurkumin kan förebygga cancer

Visste du att vissa typer av cancer ovanligare i länder som använder mycket gurkmeja i sin matlagning? Det finns mycket forskning om cancer, men det finns fortfarande mycket som vi inte vet eller kan bevisa. Det gäller även gurkmeja och cancer. Det behövs fler studier för att bevisa kopplingen mellan kurkumin och cancer.

Forskning visar att kurkumin kan förhindra eller bromsa cancercellstillväxten. Detta innebär att det kan minska risken för cancer och förbättra effektiviteten av behandlingar, till exempel kemoterapi. 

5. Gurkmeja är bra för hjärnfunktionen

Asiatiska länder, där det finns mycket gurkmeja i kosten, har färre fall av Alzheimers än västerländska länder. Det beror givetvis på fler faktorer än enbart gurkmeja, men det finns intressanta kopplingar mellan gurkmeja, kurkumin och Alzheimers.

Studier har visat att gurkmeja kan vara bra för minne och hjärnfunktion. Mycket pekar på att gurkmeja kan minska risken för Alzheimers, men det krävs mer forskning i ämnet.

6. Gurkmeja kan hjälpa mot depression

Forskning har kopplat depression till kronisk inflammation i kroppen, så det har gjorts en forskning om gurkmeja, kurkumin och deras effekt på depression.

En studie som gjordes på 60 personer visade att kurkumin var lika effektivt mot depression som Prozac, ett populärt antidepressivt läkemedel i USA. Även om det är en liten studie ger det hopp om kurkuminets framtida möjligheter att behandla depressioner.

7. Gurkmeja kan förebygga diabetes

Studier visade att regelbunden konsumtion av gurkmeja var förknippad med en lägre risk för typ 2-diabetes. Curcumin har visat sig kunna sänka blodsockret och minska symtom i samband med diabetes.

Det finns dock fortfarande många frågor att besvara om gurkmeja och diabetes. 

8. Gurkmeja är bra för matsmältning och fettförbränning

Det finns många studier om gurkmejans effekter på matsmältningen. En studie från Kina visade att gurkmeja motverka problem med IBS. Andra studier har visat att gurkmeja kan minska uppblåsthet och gaser. 

Gurkmeja kan även hjälpa till med viktminskning. Gurkmeja är fiberrik och kan hjälpa till att dämpa aptiten. I en amerikansk studie på möss kunde forskarna se viktminskning och minskad fettlagring. En annan studie undersökte kurkumins effekt på övervikt och fetma. Där kunde de se att kurkumin minskade övervikten samt reducerade fetmans negativa effekter.

9. Kurkumin skyddar och behandlar din hud

Gurkmeja och kurkumin kan ha en positiv effekt på huden. Kurkumin kan skydda huden mot oxidativa skador orsakade av fria radikaler, som produceras av kroppen och kan skada hudcellerna. Har du problem med torr hud i ansiktet kan det vara värt att tillsätta gurkmeja i kosten.

Kurkumin har också använts för att behandla psoriasis tack vare sina antiinflammatoriska egenskaper. Den bidrar också till att påskynda sårläkningen. Ayurveda har använt gurkmeja i tusentals år för att läka sår.

Dosering av gurkmeja

Gurkmeja bör ätas med svartpeppar

Kroppen kan ha svårt att absorbera det aktiva ämnet kurkumin. Detta innebär att biotillgängligheten, hur mycket som når blodomloppet, är begränsad. Det kräver därför relativt stora mängder gurkmeja för att du ska få i dig tillräckligt med curcumin.

Svartpeppar har visat sig förbättra upptaget av kurkumin då piperinet som finns i svartpeppar ökar absorberingen.

Intag och dosering av gurkmeja

Curcumin tas vanligtvis i form av kosttillskott, till exempel som gurkmejakapslar. De flesta studier visar att du inte behöver oroa dig för överkonsumtion. Det är dock bäst att börja med en liten mängd och successivt öka dosen. 

Livsmedelsverket har ingen officiell rekommendation om gurkmeja dosering. Världshälsoorganisationen rekommenderar dock en dos på 0-3 mg per kilo kroppsvikt.

Gurkmeja består till ca 5 % av kurkumin. En dos av kurkumin ligger på 150–500 mg, vilket motsvarar 3–10 gram = 1,5–5 tsk gurkmeja per dag.

Ger gurkmeja biverkningar?

Gurkmejan innehåller inga av de kemikalier som finns i andra kosttillskott och kan ge biverkningar. Detta innebär att risken för biverkningar av gurkmeja är liten i normala doser. Vid större doser finns det dock en del personer som har upplevt biverkningar som diarré, huvudvärk och sänkt blocktryck.

Recept med gurkmeja

Tre recept med gurkmeja

Vill du börja äta gurkmeja och undrar hur du kan använda gurkmeja i matlagningen? Det finns massor av bra recept med gurkmeja, nedan kommer lite inspiration.

Golden Milk

Golden Milk, eller guldmjölk på svenska, är en stärkande dryck som du kan göra hemma. Det är en blandning av bland annat mjölk, honung, ingefära och lite gurkmeja. Det är en utmärkt dryck för att få igång blodcirkulationen på morgonen eller som avslappnande dryck på kvällen.

Här hittar du receptet

Gurkmejashot

Om du letar efter en läcker hälsosam dryck som är rik på antioxidanter, ska du testa denna shot med färsk gurkmeja.

Här hittar du receptet

Gul hummus

Sätt lite färg på den klassiska libanesiska kikärtsröran hummus. Gurkmeja gör den soligt gul och trevlig att se på. Att den också är så god gör inte saken sämre! Bara fram med grönsaker och dippa.

Sätt färg och extra smak på den populära röran hummus. Sen är det bara ta fram grönsakerna och dippa.

Här hittar du receptet

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Skriv in din e-post för att komma igång.

Du anmäler dig till vårt nyhetsbrev. Avbryt prenumerationen när du vill.